Advies

Hervorming verkooprecht vanaf 2025: wat betekent dit voor jou?
Hervorming verkooprecht vanaf 2025: wat betekent dit voor jou?
Terug naar overzicht

Hervorming verkooprecht vanaf 2025: wat betekent dit voor jou?

Goed nieuws voor wie een eigen woning wil kopen! Vanaf 1 januari 2025 dalen de registratierechten voor de aankoop van je enige gezinswoning van 3% naar 2%. Deze wijziging is onderdeel van een breder beleid dat betaalbaar wonen stimuleert en streeft naar een rechtvaardiger belastingklimaat in Vlaanderen. In deze blog lees je alles wat je moet weten om goed voorbereid je koopplannen te maken.

Wie profiteert in Vlaanderen van het verlaagd tarief in het verkooprecht?

Iedereen die een enige en eigen woning koopt om er zelf te gaan wonen. Er zijn wel enkele cumulatieve voorwaarden:

  • Je koopt de volledige eigendom van de woning.
  • Je hebt geen andere woning of bouwgrond volledig in eigendom.
  • Je schrijft je op het adres van de gekochte woning in (in het bevolkingsregister) binnen de drie jaar na de aankoopakte.
  • De aankoop gebeurt als particulier, niet via een vennootschap.
  • Het gaat niet op een IER of sloop/heropbouw

Het zijn dus vooral jonge kopers die voordeel hebben bij deze regeling. Door de hoge woningprijzen biedt deze maatregel hen een extra duwtje in de rug op de huizenmarkt.

Wanneer kan je gebruikmaken van de lagere registratierechten?

De nieuwe registratierechten gaan in op 1 januari 2025. Dit betekent dat de lagere belasting van toepassing is als de aankoopakte vanaf die datum bij de notaris wordt ondertekend. Het moment waarop je de compromis tekent (de voorlopige koopovereenkomst) maakt hierbij geen verschil. Alleen de datum van de officiële akte is van belang.

Dit past binnen een bredere trend van dalende registratierechten, die in 2022 al van 6% naar 3% zijn verlaagd. Nu zet de Vlaamse regering deze lijn door met een verdere verlaging naar 2%.

Stel dat je de compromis tekent in november 2024, maar de akte pas in februari 2025 laat verlijden. Dan profiteer je van het nieuwe tarief van 2%. Tekent de notaris de akte echter voor 1 januari 2025, dan betaal je nog het huidige tarief van 3%.

De rechtenvermindering daalt mee.

Koop je een woning voor minder dan € 220.000 (€ 240.000 in de centrumsteden en de gemeenten van de Vlaamse Rand)? Dan kan je genieten van een bijkomende rechtenvermindering. In 2024 bedraagt deze nog € 2.800, vanaf 1 januari 2025 zal deze € 1.867 bedragen.


Hervorming verkooprecht vanaf 2025: wat betekent dit voor jou?
Hervorming verkooprecht vanaf 2025: wat betekent dit voor jou?

Hoe zit het met de aankoop van nieuwbouwwoningen?

Voor nieuwbouwwoningen gelden andere regels. In plaats van registratierechten betaal je 21% btw, aangezien een nieuwbouwwoning als ‘nieuw’ wordt beschouwd tot en met 31 december van het tweede jaar dat volgt op het jaar van de eerste ingebruikname. Voor bouwgrond die samen met de woning wordt gekocht, betaal je onder bepaalde voorwaarden ook btw ofwel het algemeen verkooprecht van 12%. Het verlaagde tarief van de registratierechten is hier dus niet van toepassing.

Wij ondersteunen je bij de aankoop van jouw droomwoning

De verlaging van de registratierechten is een stap in de goede richting om de aankoop van een eerste woning toegankelijker te maken, vooral voor jonge mensen. Deze maatregel maakt deel uit van een bredere strategie om betaalbaar wonen te bevorderen. Heb je vragen over hoe dit voor jou kan uitpakken? We helpen je graag verder en bieden begeleiding bij de aankoop van je eerste woning. Neem gerust contact met ons op!